THE
 VIETNAM
 SITE
 

     

ENGLISH   

 
 
 

 -- Home

 -- De Vietnamezen

 -- Ambassade/ Consulaat NL

 -- Ambassade/ Consulaat BE

 -- Vaccinaties

 -- Klimaat

 -- Reisdocumenten

 -- Grensovergangen

 -- Afstandtabel

 -- Bussen in Vietnam

 -- Treinen in Vietnam

 -- Kaart van Vietnam

 -- Festivals
 

  Noord Vietnam

  Hanoi

  Bergvolken Noord Vietnam

  Cao Bang

  Cat Ba Island

  Dien Bien Phu

  Ha Giang

  Ha Long Bay

  Hai Phong

  Hoa Binh

  Lai Chau

  Lang Son

  Lao Cai

  Mai Chau

  Ninh Binh

  Sapa

  Son La

  Vinh
 

  Centraal Vietnam

  Buon Ma Thuot

  Cham Islands

  Da Nang

  Dak Lak

  Dong Hoi

  Hien Luong Bridge

  Hoi An

  Huť

  Kon Tum

  My Son (tempelcomplex)

  Nha Trang

  Phong Nha - Ke Bang

  Pleiku

  Tuy Hoa

  Quy Nhon

  Vinh Moc (tunnels)
 

  Zuid Vietnam

  Ho Chi Minh City

  Ben Tre

  Can Tho

  Chau Doc

  Con Dao Islands

  Cu Chi (tunnels)

  Dalat

  Drijvende Markten

  Long Xuyen

  Mekong (fietsen)

  My Tho

  Phan Thiet/ Mui Ne

  Phu Quoc Island

  Vung Tau
 

  Overige

  Parkeren Schiphol

  Vietnamese Loempia's

  Vietnamese Pho

  Vietnamese Cha Ca

  Links

  Contact
 

   

 


 

My Tho

"De volgende stop is bij de aanlegsteiger van de boot die ons zal brengen naar een klein fabriekje (dat is overdreven naar Europese maatstaven) van kokos. Vol goede moet vertrekken we, maar al snel zien we de schipper bezorgd kijken naar de motor. Als we iets voorbij halverwege zijn komen er rookwolken uit de motor, en stinkt het enorm (niet van de vissen die we eerder gezien hebben). Snel daarna stopt de motor en drijven we langzaam terug. Na een korte pauze start de schipper de motor weer en varen we een stukje verder tot we in de buurt van de bestemming zijn. De motor rookt nog steeds alvorens hij opnieuw en nu definitief stopt. Gelukkig komt een schipper ons helpen die ons, na een korte aanvaring met een flinke struik, met boot en al afzet bij het kokosfabriekje. Opgelucht stappen we uit en bedanken we de schippers. "


My Tho

          My Tho - is de toegangspoort naar de Mekong Delta. Maar.... als u de drijvende markten wilt bezoeken, kunt u beter naar Can Tho gaan. Omdat My Tho dicht bij Ho Chi Minh City (75 km) ligt, zul je hier veel dagjesmensen uit die stad zien. Dit resulteert in een groep opdringerige verkopers, die zich verdringen bij elke tourbus, die aankomt. De toeristen willen voorproefje hebben van het rivierleven.
Een vloot van boten vaart dagelijks langs de lokale eilanden en toeristen bezoeken de huisjes, waar de bevolking iets gemaakt heeft, hoewel velen ook alleen langs de stad varen. De boulevard langs de rivier zorgt voor een aangename wandeling. De stad is gemakkelijk te voet te verkennen, inclusief een gezellige, levendige markt (D Trung Trac). My Tho is tevens de hoofdstad van de provincie Tien Giang.

My Tho werd in de jaren 1680 opgericht door Chinese vluchtelingen uit Formosa (nu: Taiwan) na de val van de Zuidelijke Ming-dynastie. De economie is gebaseerd op het toerisme, de visserij en de teelt van rijst, kokosnoten, bananen, mango's, longans en citrusvruchten.
Toentertijd was dit een traditioneel Khmer gedomineerde regio. De Vietnamezen waren blij met de ondernemende Chinezen.
Twee eeuwen later maakten de Fransen een garnizoen in My Tho, aangetrokken door de rijst en fruitgewassen. Ze legden zelfs een spoorlijn aan naar Saigon (HCMC). De Amerikanen waren ook altijd aanwezig in de stad.
Als je een wandeling door de stad maakt en de markt bezoekt, zul je commercieel belang van de stad en regio wel zien.

 

Het verkeer van de rivier varieert van elegante sampans tot grote, logge vrachtboten, ruw en ongeverfd. Je kunt ze het best bekijken bij het Lac Hong Park bij het oostelijke van de boulevard.
Als je scherpe ogen hebt, kun je de meest kenmerkende eigenschap van de boten in de delta zien: katachtige ogen geschilderd op de boegen van de schepen. In de avond, vooral in het weekend, wordt de boulevard gevuld met gezinnen, die over de boulevard een wandeling maken. Ook zie je dan verkopers van ballonnen, popcorn en zelfs tropische vissen.
's Nachts is het de plek van geliefden, die op hun motorfietsen kruipen, terwijl anderen voetbal spelen met een shuttle (van badminton) op de straat onder toeziend oog van een standbeeld van de negentiende-eeuwse Franse anti-held Nguyen Huu Huan, die in My Tho studeerde.


De Mekong Delta

Als je individueel reist en een tochtje met de boot wil maken, moet je gewoon over de boulevard lopen. Je wordt vrij snel gevonden door sjacheraars, die je willen lokken voor een boottochtje. De prijzen beginnen bij 400.000 dong voor vier uur varen voor drie personen, maar als je weinig interesse toont, zakt de prijs al snel naar 200.000 dong.
Het kantoor van de "officiŽle boat tour office" heeft waarschuwingsborden tegen het gebruik van dergelijke freelancers. In de praktijk kunnen we alleen maar aanraden duidelijk te zijn met onderhandelen. Hou vast aan je prijs en reisschema, voordat je de boot instapt. Overhandig geen geld, voordat de boot is teruggekeerd in My Tho. Als je ook nog eens wordt begeleid door een gids, maak dan vooraf duidelijk, dat de gids is inbegrepen in de totale prijs.

 

De meer onverschrokken reizigers en interesse hebben in iets avontuurlijks, kunnen ook met een "slow boat" van My Tho naar Tan Chau stroomopwaarts varen, in de buurt van de grens met Cambodja. Toen we de reis vele jaren geleden zelf maakten, duurde het anderhalve dag (je slaapt op de boot in hangmatten), maar we kregen te horen bij ons meest recente bezoek, dat de reis tegenwoordig al drie dagen duurt. Een verklaring waarom kregen we niet. De boten varen niet elke dag. Mr. Nip ,een cyclo chauffeur (hij vindt u wel), die uitstekend Engels spreekt en weet heel veel over My Tho en hij weet vast wel wanneer en waar de boot vertrekt.

My Tho staat ook bekend om z'n uitgestrekte Vinh Trung Pagode. Deze werd gebouwd in 1849 en heeft een oppervlakte van meer dan 14.000 vierkante meter. Het is de grootste pagode in de provincie van Tien Giang. De Vinh Trang Pagoda ligt ongeveer 3 kilometer van het centrum van My Tho.
Het meest opvallende van de Vinh Trang pagode is de architectuur. Het is een combinatie van Europese en Aziatische architectuur (koloniale architectuur Frans, romantiek, Thaise en Cambodjaanse, met andere invloed van de Champa). De pagode bestaat uit een totaal van 178 zuilen.
Aan de achterkant van de Vinh Trang pagode is een kleine tuin met bonsaiboompjes, een meer met vis en diverse Boeddha beelden, waarvan twee aanzienlijke in omvang.


Vinh Trung Pagode

Op 12 veilige kilometers afstand van My Tho bevindt zich de Dong Tam slangenboerderij, die een oppervlakte van 12 hectare beslaat. Op deze slangenboerderij zijn verschillende soorten slangen. Ze gebruiken hun gif voor medische doeleinden, maar ook om tegengif te vinden tegen hun slangenbeten. De meer avontuurlijke toeristen kunnen cobra proberen, want er zijn gerechten met cobra in het restaurant.

 

Een betere plaats om te varen is Ben Tre (zie het menu).

 

 


Copyright © 2001 - 2018 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy |